Nők Oscar-közelben

Korán kezdődik a hétfő azoknak, akik első kézből szeretnének értesülni az idei Oscar díjazottjairól. Miután magyar film is van a jelöltek között, talán többen is lesznek, akik hajnali fél 3 körül a távkapcsoló után nyúlnak.

Idén nem igazán lehet majd panaszkodni a sokszínűség hiánya miatt, viszont a Women's Media Center 'nyomozásából' kiderült, a női jelöltek számát illetően nem túl rózsás a helyzet. Sőt.

"Meryl Streepet minden évben jelölik. Ő az a színésznő, akit a legtöbbször jelöltek. Vagy, ahogy én jobban szeretem mondani: aki a legtöbbször veszített" -mondta Steve Martin a 2010-es Oscar-gálán, és a jelölések kapcsán a helyzet azóta csak egyre fokozódik.

Meryl Streep a színházi szerepei mellett 40 éve készít filmeket. 19 Oscar jelölésből eddig hármat sikerült behúznia. Négy gyermekével a 'balancing career and family' életstílus megtestesítője. A Yale drámatagozatán végzett, de állítása szerint, a diplomához ott sem mellékelik a siker receptjét. Mindenesetre szerepei kedvéért hajlandó ezt-azt megtanulni, például hegedűlni, hajót kormányozni, miegymást. A 'de mégis, mi lehet Meryl tartós sikerének a titka' kérdés kapcsán, talán Mike Nichols filmrendező jár a legközelebb az igazsághoz, aki a színésznő kiemelkedő átalakulási képességét 'teszi felelőssé'. Ezúttal Florance Foster Jenkins, egy New York-i örökösnő bőrébe bújik, aki fejébe veszi, hogy operaénekes lesz, de igazság szerint kezdetben az X-faktor nulladik válogatójába sem férne be.

Meryl egyik riválisa idén Isabelle Huppert, francia színésznő, aki szintén a 70-es években kezdte a pályáját. Noha filmfesztiválok állandó szereplője, és számos díjat begyűjtött, Oscarra még sosem jelölték. Ha perverziótól sem mentes, kissé zakkant nőt kell alakítani, akkor általában őt hívják. És ha már ott van, zseniálisan oldja meg a feladatot.

Natalie Portman, aki saját állítása szerint szívesebben okos, mint híres, és ezért elvégezte a Harvardon a pszichológia szakot, ezúttal Jackie Kennedy szerepében tűnik fel. Jackie-t már annyian alakították a filmvásznon, hogy Natalie-nak eléggé össze kellett kapnia magát, hogy hozzá tudjon tenni valamit az eddigiekhez. Hatalmas mennyiségű Jackie-ről szóló anyagot, videót, interjút és könyvet nyálazott át, és hamarosan kiderül, hogy a Black swan-ért (Fekete hattyú) 2011-ben kapott Oscar-szobor kap-e társaságot egy másik szobrocska képében Natalie vitrinjében.

Őszintén szólva, Emma Stone jelölése kapcsán elakadt a szavam. Az általam szívesen nézett filmek és az általa készített filmek között nem igazán van átfedés, és sajnos ezen, musical révén, a La La Land (Kaliforniai álom) sem volt képes változtatni. Mások azonban ódákat zengenek róla, úgyhogy hajrá.

Teljesen új arc, legalábbis az Oscar történetében, Ruth Negga, etióp-ír származású színésznő, Mildred Loving szerepében. Mildred és férje , Richard, 1967-ben pert nyertek Virginia állam ellen, miután az USA Legfelsőbb Bírósága alkotmányellenesnek ítélte a különböző bőrszínű emberek házasságának tiltását. Ruth azt nyilatkozta, hogy vegyes származása okán azonnal otthonosan érezte magát a szerepben, tökéletesen bele tudta magát élni a házaspár helyzetébe. Reméljük, hogy ha legközelebb és esetleg a kis Vuk szerepét bízzák rá, azt is ilyen zseniálisan fogja megoldani, a lelki és egyéb hasonlóság hiányának ellenére is, és akkor jövőre ugyanitt.

A legjobb női mellékszereplők egyik jelöltje Nicole Kidman, aki 1983-ban szállt fel az Ausztrál expresszre (Five mile creek), és azóta nem is szállt le róla, minimum egy filmet szinte majdnem minden évben forgat. Igaz, a röpke 30 év alatt Oscar-ból csak egyet sikerült összehoznia 2002-ben a The Hours (Az órák) női főszereplőjeként. Idén egy indiai kisfiú nevelőanyjaként szerezheti meg a másodikat.

Bő 20 éve van a pályán Michelle Williams, aki annak idején Dawson egyik haverjaként vált igazán népszerűvé. Rengeteg díjat kapott már, de valahogy az Oscar-jelölései nem igazán sülnek el jól. Talán majd most. De mivel az utóbbi időben többet látták a Broadway 'környékén', az is lehet, hogy előbb lesz Tony-díjas, mint Oscaros.

A kategória nagy esélyese Viola Davis, aki már alapból a Broadway felől közelített a filmezéshez, legalábbis úgy igazán komolyan. 2011-ben Meryl Streep ellenében bukta az Oscart, az idei a harmadik jelölése, és nem mellesleg ennek a filmnek, a Fences-nek a színházi változatával 2010-ben már begyűjtött egy Tony-díjat.

A Hidden Figures (A számolás joga) Dorothy Vaughanjét Octavia Spencer alakítja. Első filmszerepét Joel Schumacher filmjében, az A time to kill-ben (Ha ölni kell) kapta. Eredetileg a szereplőválogatáson dolgozott volna, de aztán megkérdezte a rendezőt, meghallgatná-e az egyik szerepre. És meghallgatta. Nyilván nem ő játszotta Sandra Bullockot a filmben, de indulásnak éppenséggel nem volt annyira rossz Schumacher filmben szerepelni. 2012-ben a The Helppel ( A segítség) már az első Oscarját is bezsebelhette a legjobb női mellékszereplőként.

A kategória ötödik jelöltje Naomie Harris, aki gyerekszínészként, televíziós sorozatban kezdte, majd néhány nagy filmben volt pár kis(ebb) szerepe, de úgy tűnik a Moonlight-tal (Holdfény) beindult valami, számos díjra jelölték, és sokat meg is nyert. Az Oscar-díja még függőben, de karnyújtásnyira.

Úgy tűnik, pillanatnyilag a nők leginkább producerként veszik ki részüket a filmcsinálásból, legalábbis ezen a területen a legenyhébb a diszkrimináció. A többi kategóriában csak elvétve akadnak női jelöltek. Az Akadémia nyilván a filmkészítőkre hárítja  a felelősséget. Úgy gondolják, hogy ők, mármint az Akadémia 'hozott anyagból' dolgozik. A magam részéről csak annyit fűznék hozzá, hogy elsősorban nyilván abból. 

A legjobb adaptált forgatókönyvek között találjuk a Hidden Figures ( A számolás joga) forgatókönyvírójának, Allison Schroedernek a nevét, aki Margot Lee Shetterly első könyvét, a NASA-nak dolgozó afro-amerikai, női matematikusok trú sztoriját dolgozta fel. 

A dokumentumfilmes kategóriában, Ava DuVernay, a legjelentősebb afro-amerika filmrendezőnek a filmje, a 13th szerepel a jelölések között. A film a tömeges bebörtönzések kérdését boncolgatja, a címe az amerikai Alkotmány 13. kiegészítésére utal, amelyben eltörlik és megtiltják a rabszolgaságot az Egyesült Államokban.

A legjobb  rövid dokuk egyik jelöltje, a nagyon aktuális témához nyúló Daphne Matziraki görög rendező filmje egy görög sziget parti őrségének kapitányáról , aki az Égei-tengerből menti az Európa felé igyekvő menekülteket. A másik a Joe's violin, amelyet Kahane Cooperman és Raphaela Neihausen rendezett, és egy holocaust túlélőről szól, aki eladományozza 70 éves hegedűjét, és ezzel nem csak a saját, hanem egy 12 éves lány életét is megváltoztatja.

A zenei 'szekcióba' egyedül a Jackie zenéjének szerzője, az angol származású Mica Levi 'fért be'. A filmzenék terén ez már a második dobása, korábban az Under the Skin (A felszín alatt) kísérőzenéjéhez volt köze, és talán nem véletlenül kapta ezt az új  lehetőséget.

Úgy tűnik, eddig a hangvágás is férfi privilégium volt. Ai-Ling Lee és Mildred latrou Morgan, a La La Land (Kaliforniai álom) hangmérnökei és Renée Tondelli, aki a Deepwater Horizon (Mélytengeri pokol) hangmérnöke az első nők, akiket jelöltek ebben a kategóriában. Ráadásul Ai-Ling Lee a hangkeverésbe is 'beleártotta magát', így elméletileg akár két szoborral a hóna alatt is kisétálhat a gáláról.

A legjobb látványtervezők között három nőt találunk. Nancy Haighnak és Anna Pinnocknak nem ez lenne az első 'szobruk'. Tarantino kedvenc dizájnere, Sandy-Reynolds Wasco és férje nem kapott jelölést eddig, ami számomra legalábbis, több, mint meglepő.

A legjobb smink kategóriában csak három produkciót és azokon belül csak egy női 'versenyzőt', a svéd származású Eva von Bahrt jelölték. A legjobb jelmez jelöltjei viszont kivétel nélkül nők, és meglehetősen nemzetközi a mezőny. Consolata Boyle ír származású, és a Florance Foster Jenkins jelmezeiért felelős. Madeline Fontanie pedig francia, és  Jackie-t öltöztette. Joanna Johnston angol származású, Spielberg és Zemeckis kedvence. Utóbbi filmjében az Allied-ben (Szövetségesek) Brad Pitt és Marion Cotillard 'megjelenése' múlt rajta. Mary Zophres, Oliver Stone-nal és a Coen fivérekkel dolgozott egy időben, most pedig a La La Land  (Kaliforniai élom) kapcsán kapta a jelölést. A kategória legnagyobb hala Colleen Atwood, aki számtalan jelölésen és három Oscar-díjon van túl.

A legjobb idegen nyelvű filmek közül, Maren Ade, német filmrendezőnek minden esélye megvan a győzelemre. Noha a filmje, a Tony Erdmann Cannes-ban a fesztivál nagydíját nem kapta meg, de összességében azért eléggé szanaszét nyerte magát Európában, Amerikában és Kanadában is. Pedig a mondanivalója faék egyszerűségű és különösebben mégcsak nem is újszerű. Leginkább a Kezdjetek el élni, hogy legyen mit kezdetű Anna & the  Barbies opuszra hajaz, és jól teszi. Tavaly ilyenkor Saul fiáért, idén Tonyért lehet majd izgulni.

És persze Mindenkiért, Deák Kristóftól kezdve Udvardy Annával bezárólag.